Torfowisko pod Zieleńcem

Zieleniec często kojarzy mi się z moimi pierwszymi krokami w narciarstwie..amatorskim. Nie spodziewałam się, że te tereny kryją w sobie wiele profitów turystycznych. Jagodna była dla nas tylko rozgrzewką, a że wcześnie ją zdobyliśmy, czymś trzeba było zapełnić nasz górski grafik. Padło na Zieleniec, gdzie w głąb wzniesienia Bieśc natrafiamy na gąbkowate tereny. Zapraszam!

Podejście od parkingu
Pogoda w tym dniu była rewelacyjna, więc nie marnując możliwości bycia w tym miejscu, postanawiamy poszerzyć nasz rozkład turystyczny. Na początku zastanawialiśmy się nad Orlicą i jej szlakami, ale rozczarowanie Jagodną było tak wielkie, że góry w ten dzień sobie już odpuściliśmy. Do Zieleńca nie mieliśmy daleko, więc ruszyliśmy czerwoną strzałą na parking. Niestety na tablice informacyjne o torfowiskach nie mogliśmy trafić jadąc od strony Przełęczy Spalonej.

Pierwszy przystanek informacyjny
Torfowisko stało się rezerwatem w 1954 roku i jako główne zadanie miało chronić tamtejszą przyrodę, a jest tej ochrony warta. Słynnymi roślinami dla tych terenów są brzoza karłowata, rosiczka i sosna błotna, a dodatkowo można spotkać okazy wełnianki i turzycy. Jeśli chodzi o faunę to najczęściej można natrafić na jaszczurkę zwinkę czy żyworodną, a z większych unikatów zaliczyć można jelenie, głuszcze i cietrzewie.

wielka ambona
Rezerwat posiada dwie części. Topielisko czyli ścieżka dydaktyczna, którą poprowadzony jest ciąg tablic informacyjnych oraz Czarne Bagno, przez które można odbyć spacer po drewnianej kładce. To właśnie nad Czarnym Bagnem wypatrywałam rosiczki, ale gęsto porośnięte mchy nie ułatwiały mi tego zadania. Na jednej grobli znajduje się drewniana wieża widokowa, która wpasowuje się w klimaty lasu swoim kształtem - turystyczna ambona. Z niej rozciąga się widok na morze drzew.

Drewniana kładka prowadząca do ambony - wieży
Również można natrafić na skrzaty leśne
Jeśli chodzi o hydrografię, to na tym terenie mamy zlewiska dwóch mórz. Naszego rodzimego Bałtyka oraz Morza Północnego. Strumyki, które płyną wzdłuż ścieżki posiadają wodę zdatną do picia, co na pierwszy rzut oka jest nie do pomyślenia. Wzniesienie, na którym założony jest rezerwat nosi nazwę Bieśca i wznosi się na wysokość 760 metrów n.p.m. Przez torfowiska poprowadzony jest szlak Zieleńca do Polanicy-Zdroju.